Det sägs att det finns ett “fönster” efter ett träningspass då det lönar sig extra, att äta särskilt proteiner. Det finns idag en hel industri som riktar in sig på denna marknad, med olika återhämtningsprodukter. Ofta är det produkter som innehåller omkring 20 g proteiner, då denna mängd visat sig vara lämplig att äta just efter ett träningspass. Tanken är att eftersom träningen bryter ned musklerna, så ska man fylla på med kroppens byggstenar, så snart det går för att avbryta denna effekt och påbörja återhämtningen.

Utnyttja fönstret

Man talar ibland om ett “fönster” som är öppet cirka 30-60 minuter efter ett träningspass. Då avser man att kroppen under träningen tömmer sig på kolhydrater och blir då väldigt mottaglig för att ladda upp sig på nytt. Det är oklart hur stor denna effekt är och om det egentligen har någon betydelse. Tränar man, eller tävlar för den delen, flera dagar rad, är det tveklöst en god idé att få i sig näring direkt efter ett avslutat pass. Det tar tid för kroppen att slussa runt restprodukter och lagra in ny energi, så varje timma kan vara av betydelse om det är ett stressat schema. För vardagsmotionären räcker det med att äta inom ett par timmar efter ett träningspass, men helst bör man inte vänta längre än två timmar. Måste man vänta längre än så, kan en frukt eller, för den som vill, en proteinbar vara bra mellanmål.

>Proteintillskott eller ej?

Det finns idag en livlig diskussion inom tärningskretsar huruvida man ska äta extra protein, form av exempelvis pulver, då man tränar eller inte. De flesta klarar sig utmärkt med vanlig mat, och proteiner finns i det mesta vi människor får i oss. Den som använder olika pulver med protein, kanske gör det mer av praktiska orsaker. Man bygger tyvärr, inga extra stora muskler, bara för att proteinerna kommer från en pulverpåse. En fördel kan dock vara, de som vill ha ett högt proteinintag, men undvika fett och kolhydrater i samma mängd. När det kommer till olika proteinpulver är väldigt många mjölkbaserade, medan det även finns de som är gjorda av ris- och andra växtproteiner. Det är lite av en smaksak vad man borde välja.

Proteinrika livsmedel

Det finns en mängd livsmedel som är proteinrika. Äter man kött, har man knappast svårigheter att få i sig en tillräcklig mängd, och i fisk och ägg finns massor av proteiner. Den som är vegetarian får även i sig förvånansvärt mycket proteiner från växtriket. Många organisationer, bland annat Sveriges Olympiska kommitté rekommenderar tvärtom även idrottare att börja fokusera på mer grönt på tallriken, för att öka prestationsförmågan. Förutom att få i sig proteiner och energi i form av fett och kolhydrater, är vatten det viktigaste man borde tänka på.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

galore